Sint Jacobus De Meerdere-Kerk: Voorlopige Bescherming

Op 20 september 2013, over deze onderwerpen: Erfgoed

Vlaams minister Geert Bourgeois, bevoegd voor onroerend erfgoed, heeft de voorlopige bescherming van zes Oost-Vlaamse parochiekerken ondertekend. De bescherming maakt deel uit van de thematische selectie van religieus erfgoed in neostijlen in Vlaanderen. In principe volgt, na het doorlopen van de procedure met onder meer een openbaar onderzoek, binnen het jaar de definitieve bescherming.

Een van de betrokken kerken is de Sint Jacobus De Meerdere-kerk in Haasdonk. Deze parochiekerk is een bijzondere materiële getuige van een nieuw gebouwde kerk in neogotische stijl opgetrokken in twee bouwfases 1843 en 1872.

Jens De Wael: “De bescherming van onze ‘kerk van Haasdonk’ toont de inzet van de Vlaamse regering voor het behoud van ons erfgoed. Als lokale N-VA afdeling zijn we dan ook verheugd dat de minister de kerk van Haasdonk deze bescherming geeft. Enerzijds is deze parochiekerk een baken binnen de deelgemeente Haasdonk. Anderzijds is dit een locatie die voor veel Haasdonkenaren herinneringen oproept en nog steeds maakt.”

Deze legislatuur heeft minister Bourgeois zich zeer actief ingezet voor het Vlaamse onroerend erfgoed. Hopelijk kan deze weg verder gevolgd worden.

Jens De Wael
Gemeenteraadslid N-VA