Persbericht : Inkomenscompensatie bij hinder door openbare werken

Op 23 april 2012, over deze onderwerpen: Openbare werken

Hinder voor handelszaken

Handelaars krijgen vroeg of laat te maken met openbare werken in de straat waar hun zaak gevestigd is.  Alhoewel zij zich ervan bewust zijn dat dit niet zonder hinder kan, stellen zij vast dat “tijdelijk” verlies van klanten en inkomensdaling de voornaamste gevolgen zijn van de hinder bij openbare werken.

Over deze problematiek is door sommigen reeds nagedacht. Er is de wet “De Decker” , deze regelt een dagvergoeding van 75€ vanaf de negende dag dat de zaak gesloten is ten gevolge van de werken. De zaak moet minimum 14 dagen gesloten zijn. De uitkering wordt alleen gegeven bij volledige sluiting van de handelszaak. Zaakvoerders zijn er echter niet op gebrand hun zaak te sluiten en trachten in moeilijke omstandigheden toch de zaak open te houden ten einde het vertrouwen van de klant niet te verliezen. Er is ook de rentetoelage die ondernemers kunnen aanvragen op kredieten die kort voor of tijdens de werken zijn aangegaan. Hiervoor komen wellicht alleen de starters of de grotere ondernemingen in aanmerking.

Financiële gevolgen

De werken in Haasdonk hebben door hun duurtijd een ernstig impact op het zakencijfer van de daar gevestigde zaken. De werken in Vrasene, omvattende de heraanleg van alle kruispunten op de Provinciale Baan en Nieuwe Baan, hebben er voor gezorgd dat veel zelfstandigen nauwelijks bereikbaar waren. De gevolgen, voor  onder andere het zakencijfer van deze ondernemers, zijn dan ook dramatisch.

Een gemeentelijke inkomenscompensatie voor zelfstandigen bij hinder door openbare werken lijkt ons het onderzoeken waard. Een denkpiste zou kunnen zijn dat het bestuur voor de getroffen ondernemers een korting op de gemeentebelasting zou toekennen  het jaar van de uitvoering van de werken, uiteraard rekening houdende met de duur van de werken. Zo zal de korting groter zijn als de werken langer duren. Wellicht bestaan er nog andere denkpistes. Wij vragen  het college met hoogdringendheid werk te maken van dit voorstel.