N-VA tevreden met defibrillatortoestellen

Op 6 januari 2012, over deze onderwerpen: Gezondheid

N-VA gemeenteraadslid Johan Smet is tevreden met de aankoop van defibrillatortoestellen.

Het is ondertussen al 2,5 jaar geleden dat raadslid Johan Smet het voorstel lanceerde om AED’s (automatische externe defibrillators) aan te kopen en aan te brengen op publieke plaatsen in onze gemeente. Het gemeentebestuur antwoordde reeds in 2009 dat men het voorstel zou onderzoeken. Enkele weken geleden heeft het college het licht op groen gezet voor de aankoop van dergelijke toestellen. Dit voor iedere deelgemeente één, plaats nog te onderzoeken en gekoppeld aan een cursus reanimatie en defibrillatie.

Dit zou de aanzet zijn kunnen zijn  tot de aankoop van een volgende reeks zodat Beveren kan uitgroeien tot een “hartvriendelijke” gemeente.

Levensreddende en veilige toestellen

Een hartstilstand kan op elk moment voorkomen. Soms krijgt men geen voorafgaande waarschuwing die duidt op hartproblemen. Wanneer iemand een hartstilstand heeft is het gebruik van een AED en directe hart -long reanimatie essentieel voor de overlevingskans. De meeste slachtoffers overlijden omdat geen directe hulp geboden wordt.

AED’s zijn vernuftige, gebruiksvriendelijke apparaten speciaal ontworpen voor publiek gebruik om een levensreddende schok toe te dienen. Na aanbrengen van twee kleefelektroden, start het toestel automatisch. Mogelijke levensbedreigende hartritmestoornissen worden geconstateerd waarna automatisch een levensreddende schok wordt toegediend. Zij dienen geen schok toe indien niet noodzakelijk.

Het stemt ons dan ook gelukkig dat het college dit voorstel ter harte genomen heeft.