Ingeborg De Meulemeester tevreden dat mensen sneller het Sociaal Huis binnenstappen.

Op 3 maart 2018, over deze onderwerpen: Sociale zaken
Logo Sociaal Huis Beveren

Schepen van Sociale Zaken Ingeborg De Meulemeester (N-VA) lanceert een nieuwe initiatief, de KIA-cheque (Kind In Actie). De cheque heeft tot doel de participatie te vergroten van Beverse kinderen aan activiteiten georganiseerd door de Sportdienst, dienst Cultuur, jeugdbewegingen en sportverenigingen. De cheque geeft recht op 25 euro tegemoetkoming op het inschrijvingsgeld of activiteiten van de vereniging.

Beverse gezinnen met kinderen tussen 2 en 18 jaar met een netto belastbaar gezinsinkomen lager dan 33 000 euro hebben recht op de KIA-cheque. Bovendien is de KIA-cheque een automatische aanvulling op de vrijetijdspas, die goed is voor 200 euro. De KIA cheque kan aangevraagd worden in het sociaal huis.

“Daarnaast vinden de Beverse inwoners steeds beter hun weg naar de sociale premies. Ook de drempel om het Sociaal Huis binnen te stappen is minder groot geworden. Dat merk ik aan het stijgende aantal aanvragen voor sociale premies. Hier kan ik alleen maar blij om zijn, want wie recht heeft op ondersteuning verdient deze ook”, zegt Schepen De Meulemeester.

De zorgpremie zal voortaan automatisch toegekend worden. Wie hier recht op heeft, dient niet jaarlijks zijn aanvraag te hernieuwen. Doordat inwoners sneller de weg vinden naar het Sociaal Huis, zien we een verdubbeling in het aantal uitgekeerde zorgpremies. In 2014 hadden zo’n 190 inwoners recht op de zorgpremie. In 2017 waren dat er 395. De zorgvraag stijgt, en daar trachten we op in te spelen.

Ook het aantal aanvragen voor de vrijetijdspas stijgt aanzienlijk. In 2014 hadden 1043 inwoners recht op een vrijetijdspas. In 2017 kregen 1476 inwoners een vrijetijdspas. Dit bewijst nogmaals dat inwoners sneller hun weg vinden naar het Sociaal Huis.

“Inwoners die recht hebben op een premie of cheque, verdienen het ook om deze effectief te ontvangen. Het stijgende aantal uitgekeerde premies bewijst dat we op de goede weg zijn”, besluit Schepen De Meulemeester.

Meer info: bij Ingeborg De Meulemeester: ingeborg.de.meulemeester [at] beveren.be www.sociaalhuis.be