Corona proof: Theatervoorstelling via Whatsapp

Op 6 november 2020

Cultureel centrum Ter Vesten in Beveren biedt twee voorstellingen aan van productiehuis SKaGeN, die je helemaal coronaproof kan volgen. De voorstellen spelen zich namelijk af via Whatsapp. WhatchApp is een tweedelige reeks waarbij je een gesprek tussen twee wildvreemden kan volgen.

Alle culturele huizen moeten opnieuw de deuren sluiten. Sinds het begin van de coronacrisis zijn onder andere productiehuizen volop op zoek naar alternatieven om toch nog voorstellingen te kunnen aanbrengen. Zo is productiehuis SKaGeN met WhatchApp #1 naar buiten gekomen. Om de voorstelling te volgen moet je niet fysiek naar een theaterzaal gaan, maar kan je gewoon aansluiten bij een speciale Whatsappgroep. Vanop afstand volg je een gesprek tussen Emmi en Leo, twee wildvreemden. Toevallig komen ze in contact met elkaar en houden ze contact via Whatsapp.

Gesprek volgen

De toeschouwer volgt het gesprek in alle stilte vanop een afstand. CC Ter Vesten biedt naast de eerste reeks binnenkort ook het vervolg aan, dat begin december uitkomt. “We zijn op de kar gesprongen omdat we zelf niks meer konden aanbieden aan ons publiek, wat we zeer jammer vinden”, legt programmator van CC Ter Vesten Kristien Van Driessche uit. “WhatchApp bestaat uit twee voorstellingen die puur tekstueel zijn. Je zit in een groep waar je als voyeur het gesprek tussen twee onbekenden kan volgen, die elkaar toevallig tegenkomen. De eerste voorstelling start op 15 november en duurt ongeveer drie weken, waardoor het naadloos zal aansluiten op het vervolg dat begin december uitkomt.”

Geen vervanging voor fysiek toneel

De nieuwe vorm van theater is een mooie opportuniteit om toch nog cultuur te kunnen blijven aanbieden, maar mag geen vervanger worden van het fysieke toneelhuis. “Alle culturele belevenissen zijn waardevol, maar vooral als je dat fysiek kan meemaken vanuit het publiek”, gaat Van Driessche verder. “Ook voorstellingen die worden opgenomen zijn niet geheeld bedoeld om te verspreiden, maar als naslagwerk voor de annalen. Maar het is heel fijn om te zien dat meerdere artiesten op zoek zijn naar andere manieren om hun werk aan te bieden. SKaGeN heeft nu zelf een systeem ontwikkelt waarbij je in een Whatsappgroep zit en waar je niet kan reageren op de berichten.”

Via de website van CC Ter Vesten kan je een ticket voor een van beide voorstellingen, of een combiticket voor beiden.

www.tervesten.be/theater/skagen