Zorgwekkende toestand Financiën Beveren

Op 20 juni 2013, over deze onderwerpen: Onze Fractie

SchuldenN-VA had al eerder gewaarschuwd

In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober verleden jaar waarschuwde  N-VA Beveren reeds voor de toestand van de gemeentefinanciën in Beveren. “Beveren is een rijke gemeente”, horen we steeds opnieuw. Het wordt echter tijd dat iedereen beseft dat dit een waarheid uit het verleden is.

De leningslast , de werkingskosten, personeelskosten en bijdragen voor de OCMW en politie begroting  kenden de voorbije jaren een sterke stijging. Deze uitgaven stegen  veel sterker dan de inkomsten.

In onze analyse waarschuwden wij bovendien voor de vele uitdagingen die op onze gemeente afkomen : de sluiting van de centrales 1 & 2 in Doel, de hogere pensioenlasten voor het personeel, het stijgende inflatiepercentage en de tegenvallers in financiële participaties. Dit laatste verwijst naar dossiers zoals Dexia,  de sterke terugval van de dividenden e.a.

Zware opgave voor de nieuwe bestuursperiode

Nu we mee in het bestuur zitten blijken de reële cijfers l negatiever dan oorspronkelijk  ingeschat. De jaarrekening  van Beveren voor het jaar 2012 eindigt dan ook diep in het rood  en een zware besparingsoperatie dient zich aan. Dit is bijzonder teleurstellend, gezien het zo erg moeilijk wordt om nieuwe projecten op te starten. Er zullen keuzes moeten gemaakt worden. Ook lopende projecten - opgestart in de vorige bestuursperiode - zullen kritisch moeten bekeken worden op hun financiële haalbaarheid.

N-VA neemt haar verantwoordelijkheid op en zal de nodige maatregelen voorstellen om deze situatie recht te trekken. In 2018  willen we eindigen met een gezonde financiële toestand. We moeten ons geen illusies maken : het zal pijn doen om de financiën van de gemeente te saneren. Wij zullen er nauw op toezien dat dit via structurele maatregelen gebeurt en dat er geen taboes worden opgelegd.