Wet Major - niet afschaffen maar moderniseren

Op 22 november 2014, over deze onderwerpen: Haven

Als we sociale dumping uit lage loonlanden willen bestrijden, is er nood aan regels die oneerlijke concurrentie tegengaan. Als volkspartij willen we vermijden dat onze werkende bevolking ten prooi valt aan buitenlandse werknemers die tegen te lage lonen onze arbeidsmarkt komen ontwrichten.

In die zin is N-VA geen voorstander van de afschaffing van de wet Major. Deze wet beschermt juist onze havenarbeiders en beschermt hun tewerkstelling. Het is echter noodzakelijk om de toepassing van deze wet te herzien. In goed overleg met de sociale partners willen we deze hervorming bespreken.

Allereerst zien we grote toepassingsverschillen van de wet in de verschillende Vlaamse havens. Wij vinden het belangrijk dat er een gelijke behandeling is van alle havenarbeiders van  ons land. Daarnaast dient het begrip havenarbeid duidelijker te worden gedefinieerd.  Toepassing op activiteiten die niets met havenarbeid te maken hebben, zorgt er immers voor dat de onze havens hun concurrentiekracht verliezen en dat er zelfs jobs verloren gaan.

We willen de job van de lokale havenarbeider niet bedreigen; We willen de wet Major niet afschaffen, maar we willen havenarbeid moderniseren. Dit in goed overleg met werkgevers en vakbonden en in het belang van onze werkende bevolking!

Met vriendelijke groeten,
Jens De Wael