Wase mobiliteit beweegt.

Op 20 januari 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Wase mobiliteit beweegt.

De steden en gemeenten van het Waasland krijgen dagelijks veel verkeer te slikken, met opstopping, verkeersonveiligheid en leefbaarheidsproblemen tot gevolg. Jammer genoeg stond het Waasland in het verleden niet altijd bovenaan de prioriteitenlijst als het over mobiliteit gaat. Door een constructief overleg tussen N-VA Waasland en minister Ben Weyts komt hier nu verandering in. In de meerjarenplanning zien we dat er in tal van sleuteldossiers belangrijke vooruitgang wordt geboekt.

Eerder lieten we al weten dat het gevecht tegen sluipverkeer wordt aangegaan door ook op de N70 km heffing voor vrachtwagens in te voeren.

De komende jaren zullen er ook essentiële stappen worden gezet in de ontsluiting van de Waaslandhaven. Hierbij zal het zwaar verkeer weggeleid worden van de dorpskernen.

In Beveren wordt de volledige weginfrastructuur van de N70 tussen het rondpunt aan de tramterminus en het rondpunt ter hoogte van het Viergemeet vanaf 2017 grondig aangepakt. Het slechte wegdek wordt vernieuwd, wat de verkeersveiligheid van álle weggebruikers gevoelig zal verhogen. Daarnaast komt ook een ambitieus fietsproject op de N450 (Schoolstraat, Dijkstraat, Melsele Dijk). Fietsen zal veel veiliger worden op deze belangrijke verkeersas.

Tenslotte zullen er ook op Linkeroever een aantal ingrepen volgen die effect gaan hebben op het Waasland. De gevaarlijke linkse oprit ter hoogte van de Blancefloerlaan op Linkeroever wordt aangepakt. De filevorming voor de Kennedytunnel zal hiermee verminderen en de kans op ongevallen met alle gevolgen verkleint.

Het meerjarenplan bevat een resem maatregelen die onze streek vlotter, veiliger en mobieler maken. Minister Weyts en de hele Vlaamse Regering hebben de verzuchtingen van het Waasland goed gehoord. Het verhaal is nog niet af, maar we zetten belangrijke stappen vooruit.