Viergemeet

Op 2 december 2011

Gisterenavond werden het verkavelingsproject Viergemeet en de resultaten van het openbaar onderzoek toegelicht op een commissievergadering. De Vlaamse overheid heeft beslist dat commissievergaderingen openbaar zijn. Blijkbaar heeft men aan die openbaarheid lak in Beveren. De commissievergadering, in aanwezigheid van de leden van de Gecoro, verliep achter gesloten deuren. Tijd besparen door de toelichting gelijktijdig aan commissie en Gecoro te geven, mag nochtans geen alibi zijn om de regelgeving mbt de openbaarheid van vergaderingen te schenden!

 

Dat het verkavelingsproject (gezamenlijk project van Interwaas, Gewestelijk Huisvestingsmaatschappij Beveren en private partner Hof ter Vesten bvba) veel inwoners tegen de borst stuit is duidelijk. 281 bezwaarschriften werden er tijdens het openbaar onderzoek dat werd afgesloten op 4 november ingediend. Eerder dit jaar werden er reeds 158 bezwaarschriften tegen het RUP mbt dit verkavelingsplan opgesteld. Het is duidelijk dat het huidige plan niet door de bevolking gesmaakt wordt.

 

Dat er in het gebied van het Viergemeet een woonproject wordt gerealiseerd is uiteraard niet onlogisch. Het gaat om de manier waarop. De woondichtheid (ongeveer 52 woningen per ha – totaal van 249 woningen op 4,8 ha) geeft teveel negatieve invloed op de ganse omgeving. Uit de commissievergadering van gisterenavond bleek dat de gevolgen voor de mobiliteit onderschat worden en de verkeersveiligheid in het gedrang komt.

 

Enkele conclusies mbt de verkeersstudie en verkeersveiligheid:

 

  • De geactualiseerde verkeersstudie komt tot 124 bijkomende autobewegingen in het spitsuur. Vorig jaar werd dit nog op 100 bewegingen geschat (hoewel dit door hetzelfde studiebureau werd bestudeerd). Men zou al bijna gaan denken dat het verkeer met 24% is toegenomen. Net zoals vorig jaar blijkt dat de autobewegingen onderschat zijn en dat het studiebureau de omgevingsfactoren onvoldoende kent. Uit de vragenronde bleek dat het studiebureau de problematiek aan het huidige ronde punt nauwelijks kent. 
  • De bijkomende verkeersmetingen werden enkel tijdens de zonnige maanden (mei, juni en begin september) uitgevoerd. Tijdens de wintermaanden zal de verkeersdruk nog hoger liggen.
  • Vanuit de momenteel doodlopende Hoge Eiken werd bezwaar ingediend tegen de voorziene toegang voor de verkaveling door deze momenteel rustige straat. Het college heeft alvast een bijzonder dubbelzinnige oplossing in petto. Indien blijkt dat de twijfelachtige conclusies van de verkeerstudie juist zijn dat er maar weinig verkeer gebruik zal maken van deze toegang dan zal hij afgesloten worden voor gemotoriseerd verkeer; indien blijkt dat deze toegangsweg wel veel verkeer kent dan blijft hij – zoals het plan voorziet – behouden.
  • Er is momenteel geen antwoord/oplossing voor de verkeersdruk aan het huidige ronde punt dat tijdens de spits reeds verzadigd is. De toegang naar het Viergemeet zal op de N70 enkel vanuit de richting van Melsele te bereiken zijn zodat dit rond punt (en een nieuw te realiseren rond punt voor het Pareinpark) cruciaal zijn in de weg van en naar het Viergemeet.
  • In de smalle L. Van Eepoelstraat, maar vooral Kapelstraat en Meersenweg – waar het voetpad de uitwijkstrook is voor wagens die fietsers inhalen – is het reeds ernstig gesteld met de verkeersveiligheid.

 

Het verminderen van de woondichtheid zou niet enkel de verkeersafwikkeling ten goede komen maar is ook in overeenstemming met het gemeentelijk structuurplan dat 25 woningen per ha als streefdoel in woongebied vooropstelde. De woonkwaliteit zal varen bij een vermindering van het aantal woningen. Uit de vele bezwaren blijkt de bezorgdheid om de huidige locatie van het (kaprijpe) bos te behouden als een groene buffer tussen de verkaveling en de L. van Eepoelstraat. Juist op die locatie zou een speelbos een meerwaarde betekenen voor de omliggende wijken.

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is