Schuldencrisis : (nog) niet in Beveren ?

Op 4 november 2011

Nu na de banken ook de landen één na één in de problemen komen, vraagt iedereen zich af wat er nog allemaal op ons af zal komen. In deze financiële maalstroom komen nu stilaan ook de gemeenten in het vizier.

Zo waarschuwde de studiedienst van Dexia onlangs : "Het budget 2012 zal tot stand komen in een klimaat waarin de gemeenten voor een hele reeks onzekere evoluties staan. Zaak is de uitgaven onder controle te houden wanneer de ontvangsten niet volgen. Zo zullen de personeelskosten verder oplopen door onder meer verhoogde bijdragen voor pensioenen terwijl de inflatie in 2011 sterker zal uitvallen dan begroot."

In de grafiek hierboven stelt econoom Geert Noels alvast een kritische vraag : zijn de uitgaven van de gemeenten niet veel te snel gestegen de laatste 10 jaar ? De leningen waren goedkoop, en de uitgaven swingden de pan uit.

Hoe situeert Beveren zich in dit verhaal ? “Beveren is een rijke gemeente” hoor je vaak zeggen. Daar zit zeker een grond van waarheid in, maar elke kist heeft ook een bodem. Als we zien welke projecten onze gemeente allemaal plant, dan is een terechte vraag wat de impact hiervan zal zijn op onze gemeentefinanciën .

Het nieuwe zwembad is een samenwerking met een privé-firma, en zal jaarlijks 1,8 mio euro kosten. Verder zal er een nieuw administratief centrum met en een parkeertoren komen aan het Gravenplein, een brandweerkazerne in Kallo, een nieuwe technische dienst aan het Doornpark en een uitbreiding van het GTI – alles samen goed voor een investeringspakket van ruim 30 miljoen euro.

We zijn zeer benieuwd om te zien wat dit zal betekenen voor de begroting. Gelukkig heeft de burgemeester al onlangs bevestigd dat de gemeentebelasting behouden blijft op 4 %. Een mens zou voor minder ongerust worden…