Persbericht : Ontwerp-GRUP Havenuitbreiding – gemeenteraad en bevolking dienen correct geïnformeerd te worden!

Op 28 november 2011

Op vrijdag 28 oktober vond de plenaire vergadering omtrent het ontwerp-Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan Afbakening Antwerpse haven plaats. Enkele weken voordien werden de nodige documenten daaromtrent aan het college van de gemeente Beveren bezorgd. Tot op dit ogenblik werden de gemeenteraadsleden niet geïnformeerd over de inhoud van dit dossier. De burgemeester heeft meegedeeld een advies te hebben gegeven voor het behoud van de gehuchten Ouden Doel en Rapenburg. Dit advies dient verder te gaan, ook het onteigeningsplan en de mogelijke inplanting van de tijdelijke bouwput voor de Oosterweeltunnelelementen vragen om een afwijzing.

N-VA heeft er bij de voorzitter van de 1ste commissie op aangedrongen om hierover commissiewerking te organiseren, op 8 december zal die commissie plaatsvinden. De voorbije maanden hebben we reeds duidelijk gemaakt voluit te willen gaan voor het behoud van de gehuchten Ouden Doel en Rapenburg. Gezien de zogenaamde consensus hierover hadden we dit liever al gerealiseerd gezien!

Het ganse ontwerp-GRUP vraagt momenteel onze bijzondere aandacht! Het betreft een uitbreidingsplan van het Havenbedrijf Antwerpen om de aanleg van een grootschalig containerdok mogelijk te maken en bijkomende natuurcompensaties aan te leggen. Aan het ontwerp wordt een onteigeningsplan gekoppeld. Gezien de onderbenutting van de capaciteit van het Deurganckdok (we verwijzen hiervoor naar de officiële cijfers inzake tewerkstelling en containertrafiek en de prognoses die slechts voor 15% gehaald worden) en het ontbreken van recente studies en Kosten-batenanalyse verbaast ons de voortvarendheid van het Havenbedrijf in dit dossier.

In eerste instantie dringen wij er sterk op aan dat zowel de gemeenteraadsleden als de bevolking geïnformeerd worden. Deze informatie dient veel ruimer te zijn dan het strikt wettelijke. Als lokale politici dragen we verantwoordelijkheid voor onze inwoners.