Persbericht: N-VA wenst duidelijkheid over de financiële situatie van de gemeente

Op 9 augustus 2012, over deze onderwerpen: Financiën

Met de verkiezingen in aantocht worden  door de  meerderheid verschillende nieuwe beloften en grootschalige plannen gelanceerd (fuifzaal, nieuwe bijkomende tribune voor Waasland - Beveren, nieuwe topsporthal, ....).

Ondertussen blijkt uit de rekening 2011 dat bijna alle uitgaven blijven stijgen in een tempo dat onhoudbaar is op termijn. We zijn er dan ook van overtuigd dat voor het eerst de gemeenterekening van 2012 een negatief resultaat zal kennen.

De federale regering heeft beslist de kerncentrales Doel 1 en 2 op korte termijn te sluiten. Deze week kwam daar nog het bericht bij dat door problemen met Doel 3 deze centrale wel eens voor langere tijd zal stilliggen of erger.

Al deze zaken hebben een zware rechtstreekse invloed op de gemeenterekening.

De gemeenteraadsleden werden in juni - voor het eerst in jaren - niet gedetailleerd geïnformeerd via commissiewerking over de budgetwijziging. Dit ontnam ons reeds de mogelijkheid om de financiële situatie in detail te bespreken.

N-VA wil dan ook snel een gemeentelijke commissie over de financiële toestand van de gemeente. We willen dat de meerderheid op deze commissie een budgetcontrole voorlegt van de lopende rekening 2012 en klare wijn schenkt over de financiële consequenties van de bouw van het geplande nieuwe gemeentehuis en de nieuwe projecten  die het de voorbije weken lanceerde. Bovendien vraagt N-VA duidelijkheid over de situatie rond Doel 3.

Namens de N-VA gemeenteraadsfractie