Nieuwe debatcultuur in gemeenteraad

Op 11 februari 2013, over deze onderwerpen: Onze Fractie

Hoewel beide partijen een ruime meerderheid hebben binnen de raad, toonden ze zich op de eerste zitting opvallend weinig assertief. De oppositie kreeg de vrije hand om voorstellen in te dienen. Het meest opmerkelijk was de motie over de tolheffing in de Liefkenshoektunnel. Het voorstel kwam van Open Vld, dat met amper één zetel de kleinste fractie is. Ook Groen-sp.a zag een voorstel goedgekeurd. De partij vroeg om bij de aanleg van fietspaden meer rekening te houden met praktische zaken als afstanden van verlichtingspalen en fietsoversteken.

"Dit gebeurde in de vorige legislatuur zelden of nooit", reageert Groen-voorzitter Jo Noppe. "Laat ons hopen dat dit de voorbode is van een nieuwe politieke wind in Beveren waarbij goede voorstellen vanuit de oppositie niet zomaar worden afgeschoten."

Of de nieuwe debatcultuur zal standhouden, is nog maar de vraag. Op de eerste zitting bleek dat CD&V en N-VA een goede verstandhouding hebben. Maar doordat de partijen even groot zijn, lijkt geen van beide het voortouw te willen nemen. Bij voorstellen van de oppositie was soms duidelijk de aarzeling te zien en werden vragende blikken naar elkaar geworpen. Een nieuwe wind zal er ongetwijfeld zijn maar de kans dat de oppositie zo sterk de agenda zal blijven bepalen als nu, lijkt erg onwaarschijnlijk.

Opvallend

Ook opvallend waren de tussenkomsten van Jan Weyers, een oude politieke rot en één van de founding fathers van N-VA in onze regio. Hij legde zowaar het college het vuur aan de schenen bij het dossier van de glastuinbouwzone. Weyers maakte meteen duidelijk dat hij geen ja-knikker zal worden. (PKM)