N-VA wandelt mee

Op 23 september 2012

Vandaag neemt N-VA Beveren deel aan de protestwandeling tegen het project van de glastuinbouw in Melsele-Zuid. Sommigen beweren dat dit uit opportunisme is - niets is minder waar.

megaserresVanaf het begin hebben wij het dossier aandachtig bestudeerd, en waren wij gevoelig voor de noden van zowel de tuinbouwers in het Waasland als de bewoners van het gebied. We hebben echter moeten vaststellen dat de uitgangspunten van het project niet realistisch waren. Het is niet mogelijk gebleken een dergelijke zone te voorzien die én rendabel is, én gebruik maakt van restwarmte van de industrie, én de omgeving spaart.

Op dat ogenblik hadden de provincie en het gemeentebestuur moeten beslissen het onderzoek stop te zetten en naar andere oplossingen te zoeken. Maar zo werkt het niet in dit land. Beleidsmakers nemen beslissingen, en weigeren hier achteraf op terug te komen. Dat is geen daadkracht, maar dwangmatig gedrag. Zij raaskallen dat zij hun verantwoordelijkheid nemen, en dat het gemakkelijk is van op de zijlijn te roepen. De waarheid is net andersom : de bestuurders hebben niet het lef om hun ongelijk te bekennen en tegen hun administratie in te gaan. Actievoerders daarentegen beseffen heel goed dat zij een aartsmoeilijke keuze hebben gemaakt die gepaard gaat met veel frustratie en wanhoop.

Dit alles maakt dat er nu een project voorligt waar niemand gelukkig mee is. Megaserres zullen op luttele afstand van de bewoning gebouwd worden, waardevol ecologisch gebied gaat teloor, open ruimte en vergezichten verdwijnen. Vanuit de glastuinbouw zit niemand nog te wachten op deze zone. Het laat zich raden dat de laatste randvoorwaarde – bedrijven van max. 5 ha – ook zal sneuvelen, en dat een grote Nederlandse investeerder zijn weg naar Melsele zal vinden. We vrezen trouwens ook voor nieuwe wateroverlast in Melsele. De bufferbekkens die het plan-MER voorziet belasten de rendabiliteit van het project dermate, dat men daar ook wel een oogje zal dichtknijpen. De gevolgen laten zich raden.

Dààrom zullen wij morgen aanwezig zijn.

Hier vind u ons persbericht van begin dit jaar.