N-VA stelt project glastuinbouwzone in vraag

Op 6 juli 2013, over deze onderwerpen: Glastuinbouwzone

Op 26 juni heeft de Raad van State het advies van de auditeur gevolgd en het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) van provincie Oost-Vlaanderen voor een glastuinbouwzone geschorst. N-VA reageert met respect voor deze beslissing en ziet nu geen draagvlak meer voor dit project.

Het advies van de auditeur houdt in dat de besluitvorming onzorgvuldig tot stand is gekomen. Er is onvoldoende zekerheid dat het waterpeil in de ringgracht rond het Fort van Zwijndrecht niet zou dalen bij de aanleg van een glastuinbouwzone. Hierdoor zou de gevaarlijke munitie die in die ringgracht gedumpt werd onstabiel kunnen worden. Hiermee volgt de auditeur de argumentatie die de actiegroep tegen de serres had aangehaald.

De auditeur stelt ook dat de kwaliteit van de leefomgeving van de omwonenden drastisch verstoord wordt door de muur van glas die ontstaat.

Dit laatste is één van de redenen waarom N-VA Beveren ook voorbehoud maakte bij deze plannen. Het opgeven van de schaarse open ruimte voor een project dat enkel rendabel kan zijn mits subsidies, dat op geen enkele manier gebruik maakt van industriële restwarmte, en dat de leefomgeving van de bestaande woonkernen ernstig aantast zijn de overige argumenten die dit tot een twijfelachtig project maken.

Bij de vorming van het nieuwe gemeentebestuur werd één van de prioriteiten als volgt geformuleerd

“Het nieuwe gemeentebestuur wil het glastuinbouwproject in Melsele dat de provincie wenst te realiseren herevalueren en opnieuw bespreken. Momenteel ontbreekt bij de bevolking het draagvlak hiervoor.”

Door de beslissing van de Raad van State is dit draagvlak nu helemaal weg, en is de toekomst van het project onzeker geworden. N-VA Beveren vraagt aan de beleidsverantwoordelijken van de provincie om hun conclusies te trekken.