N-VA onthoudt zich bij begrotingsstemming

Op 15 december 2011

"Goedkeuren kan alleen als men betrokken wordt bij het beleid", legt Bruno Stevenheydens de onthouding uit. Ook Kartelpro onthield zich bij de stemming. Burgemeester Marc Van de Vijver stelt vast dat sinds de overstap van Stevenheydens de N-VA oppositie voert vanuit de meerderheid. "Als N-VA deze begroting niet mee goedkeurt, plaatst de partij zich de facto buiten de meerderheid", reageert de burgemeester kwaad. Inhoudelijk is er vooral kritiek op het grote aantal investeringen, goed voor bijna 42 miljoen euro. Volgens Stevenheydens zijn de financiële consequenties van een aantal bouwprojecten nog onvoldoende gekend. Hij stelt ook vast dat de reservefondsen de voorbije zes jaar nauwelijks gegroeid zijn.

Ook Boudewijn Vlegels (kartelpro) vindt dat Beveren het beter wat voorzichtiger aan doet. Burgemeester Van de Vijver benadrukt dat de gemeente geen bank moet zijn. "Het zou ons trouwens kwetsbaar opstellen bij een eventuele herschikking van het gemeentefonds. De overheid zou aan een rijke gemeente wel eens wat minder kunnen uitdelen", waarschuwt hij.