N-VA doet enquête over winkelen in Beveren

Op 6 oktober 2011, over deze onderwerpen: Lokale economie

Tijdens het voorbije weekend heeft N-VA Beveren een enquête uitgevoerd onder de bezoekers aan het winkelcentrum Beveren. Een ploeg van zo’n 10 bestuursleden vatte post op het kruispunt van de Vrasenestraat en De Warande. Aan de kinderen werden ballonnen uitgedeeld. Genietend van het goede weer hadden veel winkelende voorbijgangers tijd voor een praatje en het beantwoorden van de vragen in onze enquête.  In totaal werden er 54 enquêteformulieren ingevuld.

Promotie en leegstand :

Opvallend is de vaststelling dat er in de Vrasenestraat veel meer volk loopt dan in de Warandestraat. Ondanks het zomerse weer hadden we meer volk verwacht op een zaterdagvoormiddag (van 11 tot en met 12.30 waren we aanwezig). Er is zeker nog werk aan de winkel om ons winkelcentrum beter aan te prijzen. We verwijzen hiervoor ook naar de vragen van onze fractie op de gemeenteraad aan het college om te ijveren voor één communicatiebeleid. Dit zou moeten vertrekken vanuit het principe het ganse winkelcentrum aan te prijzen en niet (zoals in sommige reclamefolders) enkel de winkels in De Warande.

Veel mensen wezen op de leegstand in enkele panden in De Warande en de Gaanderij De Bever. De Gaanderij verdient in ieder geval een aanpak die tot meer belangstelling leidt. De mogelijke komst van een Tattoo-winkel in de Vrasenestraat was een belangrijk gespreksonderwerp. Wat is hier van aan ? Iedereen die ervan had gehoord vond dit alleszins geen meerwaarde. Op de vraag naar uitbreiding van het aanbod werd er al lachend naar het mogelijk succes van een ijssalon verwezen – gezien het mooie zomerweer.

Parkeergelegenheid :

De parkings rond het centrum zijn voldoende gekend bij de eigen bevolking - maar niet door bezoekers van buiten het centrum. Aanduiding naar deze gratis parkings en de vermelding ervan (met een plannetje) in de reclamefolders die buiten Beveren-centrum verspreid worden zou een goed initiatief zijn. Sommige van de gratis parkings (bijvoorbeeld Ciamberlanidreef) zijn ook te klein en als een parking volzet is, is het vaak moeilijk een andere te vinden.

Gratis parkeren op de Markt voor korte bezoeken was een veel gemaakte opmerking.  Sommige bezoekers maakten ook de vergelijking met ‘Waasland shoppingcentrum’ waar men gratis voor de deur kan parkeren. Het systeem van de terugbetaling van het ticket in de ondergrondse parking van De Warande is verwarrend, niet in alle winkels is het van tel. Waarom kan de gemeente hier niet in bijspringen?

Zitbanken, sfeer en netheid :

De aanwezigheid van zitbanken wordt als onvoldoende gewaardeerd. In de zomer zijn de straten fleurig, in de winter ademt De Warande een kille sfeer uit. Ondanks de inspanningen van het onderhoudspersoneel van de gemeente werden er verschillende opmerkingen gemaakt over de netheid. Na de middagpauze van de scholen kan men van aan de supermarkten een spoor van drank- en chipsverpakkingen volgen tot aan de schoolpoort. Het spreekt voor zich dat deze opmerking om opvolging vraagt.

Vervolg :

Dit waren de algemene indrukken die overheersten in de gesprekken. De antwoorden op de enquête worden nu verder verwerkt. N-VA Beveren vindt de stem van de winkelbezoekers belangrijk en zal een aantal knelpunten verder opvolgen. Er zullen zeker voorstellen uitgewerkt worden voor de toekomst.