N-VA Beveren vraagt duidelijk financieel engagement van regering voor gevangenis

Op 12 juni 2013

De federale regering was al een tijdje op zoek naar gemeenten die toestemming wilden verlenen om op hun grondgebied een gevangenis te bouwen, dit om het nijpend tekort aan gevangenisplaatsen te kunnen terugdringen.

De gemeente Beveren heeft hiervoor haar verantwoordelijkheid opgenomen. Uiteraard gaat hier ook een noodzakelijke kaderuitbreiding van de politie mee gepaard, nu geraamd op (minstens) tien extra personeelsleden.

De regering liet weten een “financiële provisie” te voorzien, die de bedoeling heeft het effect van een nieuwe gevangenis voor een vestiging te “temperen”. Dit is voor N-VA geen akkoord, maar een “zogenaamde belofte”.

N-VA Beveren vraagt daarom aan de gemeente om nu actie te ondernemen en zo te voorkomen dat deze zware uitgaven (geraamd op minimaal € 550.000 per jaar) ten laste komen van de gemeente. N-VA Beveren roept dan ook alle Beverse politieke partijen op om hun federale volksvertegenwoordigers in te schakelen om zo van de bevoegde ministers een formeel engagement te eisen dat deze extra lasten volledig door de federale regering zullen gedragen worden.

Gevangenis(Tussenkomst van gemeenteraadslid Jan Weyers op de gemeenteraad van 28 mei 2013 n.a.v. punt 15 op de agenda: Personeel lokale politie Beveren: vraag tot kaderuitbreiding voor opening nieuwe gevangenis.)