Liefkenshoektunnel tolvrij tijdens werken E34/N49

Op 24 april 2013, over deze onderwerpen: Mobiliteit

N-VA afdeling Beveren pleit voor het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel tijdens de werken aan de E34/N49 die nog tot eind juni 2013 zullen duren.

De werken aan de E34/N49 die begin april van start gingen, veroorzaken heel wat overlast op de lokale wegen in en rondom Beveren.

Recent heeft het schepencollege van Beveren beslist om een brief over te maken aan de minister van Openbare Werken en Mobiliteit, Hilde Crevits, met daarin de vraag voor het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel tijdens de werken. Liefst permanent, gedurende de ganse periode van de werken, maar toch al zeker tijdens de spitsuren.

Eind januari keurde de gemeenteraad van Beveren tevens unaniem een motie goed waarbij aan de Vlaamse regering werd gevraagd om de tol aan de Liefkenshoektunnel af te schaffen voor een proefperiode van minstens zes maanden. N-VA dringt hier al lang op aan, in ons verkiezingsprogramma vorig jaar hebben we dit ook als een prioriteit opgenomen.

Studies van het Vlaams Verkeerscentrum (VVC) tonen namelijk aan dat het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel resulteert in minder incidenten op de Ring en zorgt voor een vermindering van files tijdens de ochtendspits. Bovendien werd in deze studies aangetoond dat de verkeersbaten bij het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel tot vier maal groter zijn dan de inkomsten uit tolheffing. Nu eind vorig jaar door de Vlaamse regering een laatste afbetaling werd gedaan voor de Liefkenshoektunnel aan de investeerders, is volgens N-VA Beveren de tijd rijp om van start te gaan met dit proefproject.