Johan Smet nieuwe voorzitter Archeologische Dienst Waasland (ADW)

Op 29 maart 2013, over deze onderwerpen: Archeologie

De Archeologische Dienst Waasland (ADW) is een intergemeentelijk samenwerkingsverband met als rechtsvorm de projectvereniging. De vereniging werd in 1987 als autonoom orgaan opgericht met als doel in te staan voor de archeologische erfgoedzorg in het Waasland. De deelnemers in de vereniging zijn de gemeenten Beveren, Kruibeke, Sint-Gillis-Waas, Sint-Niklaas, Stekene, Temse, Waasmunster en de provincie Oost-Vlaanderen. Naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeentebesturen op diende ook de raad van bestuur van de ADW opnieuw te worden samengesteld. Na aanduiding van de nieuwe raadsleden door de deelnemende gemeenten en de provincie, werd de nieuwe raad geïnstalleerd.
Als projectvereniging beschikt de ADW uitsluitend over een raad van bestuur als beheersorgaan. Deze raad bestaat uit (stemgerechtigde) bestuurders en afgevaardigden (met raadgevende stem) van de deelnemende gemeenten en de provincie Oost-Vlaanderen. Het betreft steeds politieke mandatarissen, die rechtstreeks worden aangeduid door de deelnemende gemeenten en de provincie.
Elke deelnemende gemeente evenals de provincie is vertegenwoordigd door twee bestuurders. Voor de gemeenten betreft het steeds raadsleden die tot de bestuurscoalitie behoren. Zij worden bijgestaan door een afgevaardigde die behoort tot de oppositie.
De raad van bestuur heeft één voorzitter en één ondervoorzitter, die gekozen worden door en uit de stemgerechtigde bestuurders.Met algemene consensus werd de Johan Smet (raadslid-bestuurder gemeente Beveren) aangesteld als voorzitter en mevrouw Annemie Charlier (schepen-bestuurder stad Sint-Niklaas) als ondervoorzitster.
Johan Smet dankte de raadsleden voor zijn aanstelling. Hij wees er op dat de ADW een zeer gespeciali¬seerde dienst is met hoog gekwalificeerd personeel en sprak de hoop uit om met de nieuwe raad van bestuur een vruchtbare en interessante werking te kunnen uitbouwen. Tenslotte dankte hij de uittredende voorzitter Roger Heirwegh ( uit Haasdonk en raadslid gemeente Beveren) voor diens vele jaren trouwe dienst bij de ADW.(Rolf Duchamps)