Huwelijk tussen N-VA en CD&V voorbij / N-VA zal niet zomaar elk dossier meer goedkeuren

Op 9 september 2011

Dat de N-VA alleen naar de kiezer zal trekken, komt niet echt als een verrassing. Bij de federale verkiezingen vorig jaar zette N-VA in het kanton Beveren een monsterscore neer van 36,5 procent. CD&V volgde op 17,6 procent. Opvallend is dat de score van N-VA in Beveren veel hoger lag dan het Vlaamse gemiddelde. Daar tegenover stond een grote terugval van het Vlaams Belang. Bovendien haalde de partij recent Bruno Stevenheydens in huis. Dit voormalig kopstuk van Vlaams Belang is niet alleen een stemmenkanon maar ook al vele jaren de grote rivaal van burgemeester Marc Van de Vijver (CD&V) in de gemeenteraad. Dat beide op één lijst zouden staan was quasi uitgesloten.

Akkoord naleven

Gisterenavond nam voorzitter Jens De Wael alle twijfel weg: "We zijn van mening dat we onze boodschap best zelf uitdragen en trekken daarom afzonderlijk naar de kiezer. We hebben als loyale kartelpartner ons steeds trouw gehouden aan het bestuursakkoord, wat we ook de rest van de legislatuur zullen blijven doen. Dit wil echter niet zeggen dat we zomaar alles gaan goedkeuren." Dat zegt ook Bruno Stevenheydens. "Normaal worden in een verkiezingsjaar geen grote dossiers meer doorgedrukt maar we stellen vast dat CD&V dit toch doet. Voorbeelden zijn de lening aan voetbalclub Waasland-Beveren en de verkoop van enkele pastorijen. We willen het bestuursakkoord zeker naleven maar vragen ook om meer betrokken te worden bij belangrijke beslissingen."

Lijstvorming

De lijstvorming is nog niet aan de orde. N-VA wil pas tegen december of januari de topplaatsen bekend maken.

"We zijn ambitieus maar blijven tegelijk bescheiden", zeggen ook Ingeborg De Meulemeester en Johan Smet. "We beseffen ook dat het resultaat van vorige verkiezingen niet vergeleken mag worden. We willen wel dat de kiezer een duidelijke keuze krijgt en dat kan alleen door op eigen kracht naar de stembusslag te gaan."

Burgemeester Marc Van de Vijver blijft er kalm bij. "Wij besturen gewoon verder tot de verkiezingen in 2012. Ik besef wel dat het moeilijker zal worden met een versnipperd politiek landschap. Vorige legislatuur hebben we de nadelen ondervonden van een brede coalitie met verschillende partijen. Dit maakt een goed bestuur alleen maar moeilijker."