Gemeente wil toekomst Meersen Noord definitief vastleggen.

Op 8 september 2016, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening

Gemeente wil toekomst Meersen Noord definitief vastleggen.

Het kappen van bomen en struiken in het gebied Meersen Noord zorgt voor enige commotie in de buurt. De firma Matexi kreeg hiervoor geen vergunning van de gemeente maar ging in beroep bij de deputatie die wel een vergunning afleverde.

Schepen ruimtelijke ordening Boudewijn Vlegels (N-VA) : we betreuren de verwijdering van bomen en struiken temeer omdat we vinden dat het gebied in belangrijke mate een groenfunctie moet krijgen.Meersen Noord is een open ruimte gebied en dat willen we absolut in grote mate handhaven. Bij nieuwe woonontwikkelen wordt geopteerd denser, lees meer woningen op minder oppervlakte, te bouwen dit om reden van betaalbaarheid maar ook en vooral om ruimte en beton te sparen.

Daartegenover staat dat we moeten investeren in meer publiek groen ten dienste van de omwonenden. Door zijn ligging is Meersen Noord zeer geschikt om deze open ruimte functie te vervullen.

Het gebied bevindt zich ten westen van de kern Melsele. Aan de rand van het gebied loopt een beek. Ten zuiden van die beek is onlangs een Ruimtelijk uitvoeringsplan goedgekeurd met een belangrijke woonontwikkeling voor Melsele.

Meersen Noord grenst verder en in het zuiden aan het Pareinpark en ten noorden aan de Meerseweg.

Op het gewestplan staat Meersen noord ingekleurd als een +/- 9 ha groot woonuitbreidingsgebied. De druk om dit te ontwikkelen is dan ook groot. De gemeente wil het zover niet laten komen.

Schepen Boudewijn Vlegels: In het kader van de afbakening van het klein stedelijk gebied zal er een milieueffecten rapport worden opgemaakt waar onder meer het gebied Meersen Noord zal onderzocht worden. De minimum uitgangspunten voor deze studie zijn vastgelegd: de beekvallei moet minimum 30 meter breed worden en minimaal 40% van de overige gronden moeten een aaneengesloten open ruimte vormen. In de praktijk betekent dit dat ongeveer 6 ha of 2/3 publiek parkgebied wordt. Dit laatste kan nog vergroten indien het gebied zou geselecteerd worden als signaalgebied (overstromingsgebied) door de hogere overheid. We willen de randvoorwaarden hiervoor betonneren in een ruimtelijk uitvoeringsplan.