Prosperhoeve in Beveren wint wase erfgoedprijs 2020

Op 13 december 2020, over deze onderwerpen: Erfgoed, Toerisme
maalderij-prosperhoeve

Uit 23 genomineerde onroerend erfgoedprojecten koos de jury van de Wase Erfgoedprijs de restauratie van een maalderij op de Prosperhoeve in Beveren als winnaar.
De herwaardering van het Hof de Fonteyne (Moerbeke) en Het Steenwerk en haar muntschat (Belsele) werden tot laureaat uitgeroepen. De prijs voor de algemene verdienste gaat naar Fred Van der Gucht, voormalig voorzitter van de Koninklijke Oudheidkundige Kring van het Land van Waas.

Winnaar de Prosperhoeve uit Beveren kreeg lof van de jury omdat het project, de herbestemming en herinrichting van de Maalderij tot lokale ontmoetingsplaats en belevingscentrum, werd gedragen én uitgevoerd door de erfgoedgemeenschap.

De vrijwilligers geven het centrum een gezicht. Uit het juryrapport: “Het prominent inzetten van vrijwilligers bij het onderhoud en de restauratie van de inrichting maakt het project maatschappelijke relevant en is gedurfd.”
Omwille van de corona maatregelen kon de uitreiking niet gebeuren op een normale manier, maar diende een digitale oplossing te worden gezocht, zegt Johan Smet, voorzitter van Erfpunt. De uiteindelijke bekendmaking van de winnaar gebeurde door Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele, in een kort stukje dat werd opgenomen op zijn kabinet.