Beveren 2de hoogste schuldgraad per inwoner in Oost-Vlaanderen

Op 6 oktober 2012

Heeft Beveren gezonde financiën ?

Tijdens het vorige weekend publiceerde De Tijd een bijlage “Hoe aantrekkelijk is uw gemeente ?” in het kader van de komende gemeenteraadsverkiezingen. Bij een analyse van de cijfers valt nogmaals op hoe slecht Beveren scoort op financieel vlak. In het voorjaar konden we al in Het Laatste Nieuws lezen hoe professor Matthijs de gemeente Beveren een povere  4,5/10 gaf in zijn beoordeling van het financieel beleid. N-VA Beveren had al in december vorig jaar gewaarschuwd dat er een onhoudbare schuldopbouw plaatsvindt. Dit werd duidelijk na een grondige analyse van de begroting 2012.

Nu kunnen we uit de bijlage van De Tijd leren dat Beveren met 2.353 euro/inwoner op Moerbeke-Waas na de hoogste schuld per inwoner heeft van heel Oost-Vlaanderen. We doen het slechter dan Kruibeke, waar nochtans vaak naar verwezen wordt als het gaat over gemeenten met onhoudbare financiële situaties.

Toekomstgerichte soberheid dringt zich op

In absolute cijfers gaat het om een schuld van 109 miljoen euro, waarbij de gemeente Beveren enkel de steden Sint-Niklaas en Gent moet laten voorgaan. N-VA Beveren wil er nogmaals voor waarschuwen dat dit spilzieke beleid zijn tol zal eisen. Bij ongewijzigd beleid zal de schuld van Beveren stijgen tot boven de 150 miljoen euro in 2014, en de kaap van 3.000 euro/inwoner bereiken.

De gemeente staat immers voor zware uitdagingen, zoals de sluiting van kerncentrales, hogere bijdragen voor de pensioenen van de ambtenaren, tanende inkomsten uit belastingen door de crisis en verloren gegane beleggingen, zoals Dexia. Beveren heeft momenteel een reservefonds, maar met een ongewijzigd beleid zal dit de komende jaren fel slinken of opgesoupeerd zijn.

De Beverse belastingbetaler heeft recht op een gezond financieel beleid.