Gemeenteraad 14 november 2023

Op 17 november 2023, over deze onderwerpen: Bestuur

Een overzicht van de belangrijkste punten:

Vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht.Als laatste in de rij van de 3 gemeentes keurt ook de gemeenteraad van Beveren de samenvoeging toe tussen Kruibeke,  Zwijndrecht & Beveren.  Hiermee lijkt dit een historische gemeenteraad te zijn  met een belangrijke doorbraak voor onze gemeente. Een sterkere gemeente in de maak!Zij zullen samen een oppervlakte van 207km² vormen met een bewonersaantal van bijna 87.000 inwoners.
De beoogde samenvoegingsdatum wordt vastgelegd op 1 januari 2025.
Het voorstel voor de naam van de nieuwe gemeente is voorlopig  : Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht. Na het volgen van een participatietraject omtrent de naamgeving zal de nieuwe naam voor de gemeente zo snel mogelijk aan de gemeenteraad ter goedkeuring worden voorgelegd.

Toewijzingsreglement Woonpunt Waas
Met de vorming van de nieuwe woonmaatschappijen zal op 1 januari 2024 ook een nieuw toewijsmodel in werking treden. De Vlaamse overheid schetste een breed kader waarmee de toewijzingsraden van de woonmaatschappijen aan de slag gaan om tot een concrete invulling te komen
De gemeenteraad geeft haar goedkeuring aan het ontwerp van toewijzingsreglement zoals voorgelegd door de toewijzingsraad van Woonpunt Waas.

Lastenvoorwaarden en gunningswijze renovatie en uitbreiding sporthal “De Meerminnen” te Beveren
Het volgende zal worden gerealiseerd tijdens fase 1 van de renovatie en uitbreiding van sporthal "De Meerminnen" te Beveren:

• Fase 1A: bouwen van een nieuwe hockeyhal;
  • Fase 1B: Renovatie en verbouwing van de bestaande achterbouw (voormalige conciërgewoning, DOJO, bestaande kleedkamers, technische ruimte);
  • Fase 1C: Renovatie gebouwschil en technieken parkethal.

De uitvoeringsplanning houdt rekening met een doorlopend gebruik van het sportcomplex.

Erfpacht Natuurpunt ihkv bouw nieuw natuurhuis aan de Kreek te Kieldrecht
De raad keurt  het ontwerp om erfpacht te verlenen aan  Natuurpunt goed . Dit voor de bouw van een nieuw natuurhuis aan de Kreek te Kieldrecht.

Publieke verkoop oud-gemeentehuis Kallo
De gemeente is eigenaar van het leegstaande oud-gemeentehuis van Kallo, gelegen Gemeenteplein 1 in Kallo.
Aangezien alle diensten die in voormeld gebouw zaten reeds ergens anders gehuisvest zijn, kan het pand verkocht worden. De nodige publiciteit zal hiervoor worden gevoerd.

Gronden molenbeekpark melsele tbv overstromingsmaatregelen.
De  gronden 9de afdeling, sectie E nummers 6C, 6D, 6G, 6H en 7A met een totale oppervlakte van 23 689 m² werden aangekocht in het kader van de overstromingsmaatregelen Melsele .  Het  ontwerp van akte werd goedgekeurd.